torsdag 15. mars 2012

En liten perle. Julian Barnes: Flaubert's Parrot - Flauberts papegøye

Jeg storkoste meg med denne boken fra første stund. Det er noe med disse bøkene som er så fulle av gullkorn og kloke ord at jeg får lyst til å spise dem, fortære dem, få disse innsiktene fullstendig som en del av meg selv, kanskje jeg tror at jeg kan nå en større klarhet og klokhet og liv bare det jeg leser blir en del av meg selv. Når jeg leser tenker jeg ofte: "Ja, sånn er det", og det gir meg innsikt og trøst og forståelse, men så er det ofte glemt igjen... eller iallefall synker tilbake. Men noe blir, gir en større forklarelse til eget liv, eller skaper et vendepunkt, kanskje dramatisk, som oftest ikke, men man tenker noe på en ny måte, og ser verden på en ny måte...

Denne boken handler om Flaubert, om kjærligheten til en forfatter, om sorgen og kjærligheten til en elsket person man har mistet, om at det er endel som er vanskelig, og at man må leve og finne ut av det. Lavmælt og stille jakter jegpersonen på Flauberts liv, i visshet om at det er ting som er borte, man finner det aldri igjen. (Men også morsomt, jeg lo høyt mange ganger...).

"How do we seize the past? How do we seize the foreign past? We read, we learn, we ask, we remember, we are humble; and then a casual detail shifts everything"

Flott fyr!
"Mystification is simple; clarity is the hardest thing of all. Not writing a tune is easier than writing one. Not rhyming is easier than rhyming."

"It's easy, after all, not to be a writer. Most people aren't writers, and very little harm comes to them."

"With a writer you love, the instinct is to defend. This is what I meant earlier: perhaps love for a writer is the purest, the steadiest form of love."

"And then it happens to you. There's no glory in it. Mourning is full of time; nothing but time."

Anbefales?
Absolutt. Dette er ikke akkurat spennende som en krim, men det flyter av gårde som en deilig bølge.
Bonusspor: Man får skikkelig lyst til å lese Flaubert! Og da er det fint om man har en Kindle, bare laste ned det man vil ha gratis! F.eks lastet jeg ned brev mellom Flaubert og George Sand. Stilig?

1 kommentar:

  1. Fin og fristende omtale! Har lest endel av Barnes og planlagt å lese denne i årevis, nå skal jeg bare laste den ned på Kindle, så har jeg den! Takk for tipset om brev mellom Flaubert og George Sand!

    SvarSlett