onsdag 22. juni 2011

For å lære noe: Torbjørn Færøvik: Midtens rike

Dette med Kina er jo ikke så lett. Jeg har lest en bok av Torbjørn Færøvik tidliger - og syntes jeg lærte veldig mye. Men nå er alt nytt igjen, jeg er sannelig glad jeg ikke skal opp til eksamen i Kinas mange dynastier... Men siden jeg nå ikke skal det, kan jeg bare kose meg og lære på nytt.
Jeg synes Færøyvik skriver veldig lett og godt og morsomt og interessant! Jeg har riktignok ikke kommet så langt, men vi har nå tatt for oss både Shang,- Shou-, Quin- og Han-dynastiet, noen viktige tenkere og noen vanskelige reiser gjennom Gobi-ørkenen...
Jeg kunne ønske meg at det var litt bedre kart i boken. Det er ett i begynnelsen, men det kunne godt ha vært flere, gjerne med ulike ruter og keiserdømmer og Kinas ekspansjoner tegnet inn. Gode kart i historie- og reisebøker kan jo ikke overvurderes!
Men med eller uten kart, så synes jeg det er topp å lese om Kina, og Torbjørn Færøvik skuffer ikke!


Andre bøker om Kina som jeg har lest:
  • Færøvik, Torbjørn: Veien til Zanadu. Jeg lærte mye, men hva? Det husker jeg ikke helt...
  • Buck, Pearl S: Den gode jord. -- Lenge siden jeg jeg leste denne, men husker fremdeles mye, det gjorde inntrykk! Slik jeg husker det, er det en bok om og en hyllest til grå, slitne, uskjønne kvinner som ydmykt sliter og strever og bøyer sitt hode.
  • Li, Zhisui: Mao - Livlegens beretning --Synes den var veldig interessant. Mao likte å bade i elver. (min hukommelse er selektiv, men ikke alltid på de viktige tingene...)
  • Daj Sijie:  Balzak og den lille kinesiske syersken -- Fin, men det eneste jeg husker nå, er en oppfinnsom tannlegebehandling. Ikke les dette om du har tannlegeskrekk

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar